תרבות, אמנות וריקוד
ריקודי בט
ן נחשבים ליצירה תרבותית של האוריינט או כפי שנהוג לכנות זאת: ריקוד מזרחי. הכוונה היא לתרבות שהתפתחה ברחבי המזרח התיכון וצפון אפריקה במדינות ערביות שעד היום ריקוד הבטן הוא חלק בלתי נפרד מתרבותן. כמו בכל יצירה תרבותית ישנם החלקים הגלויים לעיין וגם החלקים הסמויים מן העיין המחברים את היצירה לאותה התרבות שממנה צמחה ובאותו הזמן היא מהווה כלי לביטוי של אותה התרבות.
ריקוד הבטן, אולי יותר מכל יצירה תרבותית אחרת, משקף את תרבות המזרח באופן אמנותי וחוויתי של הרוקדת ושל הצופים כאחד. ריקודי הבטן החלו, כמו אופני ביטוי אמנותיים רבים אחרים, כריקוד משמח שבא "לעשות טוב" לאנשים הפשוטים שחייהם היו רצף של קשיים יום יומיים והתמודדות לא קלה עם המציאות.
כמו בכל חברה אחרת התפתח לו ז'אנר של ביטוי אמנותי עממי כדי להנעים את השעה לאנשים אלה. לאחר השלב הראשון שבו היה הריקוד פרקטי, ובדומה לצורות אמנות אחרות, התפתח הריקוד ומצא לעצמו ביטויים אמנותיים גרידא שאינם קשורים עוד במישרין בהסבת הנאה רגעית בלבד. היכולות הגלומות באופן ריקוד זה הביאו אותו לשכלול מירבי ולמיצוי מדהים של כל קשת התנועות והצעדים האפשריים במסגרתו.
ריקודי בטן כמבטאים תרבות אורינטאלית
למה דווקא ריקודי הבטן התפתחו כמבטאי התרבות המזרחית ולא סגנון או צורת ביטוי אחרת? ריקוד הבטן התפתח בחברה של אנשים עניים שלרוב לא ידעו קרוא וכתוב ותרבות כתובה היתה רחוקה מהם. בתנאים כאלה מתפתחים לרוב שני אפיקי תרבות במקביל – מוסיקה מחול מזרחי, שאינם זקוקים למילה הכתובה והם יכולים לשמש גם כבידור עממי וגם כסגנון לביטוי אמנותי וכך קרה עם ריקודי הבטן.
נשות המרחב הערבי נוהגות ללבוש כיסוי גוף וכיסוי ראש. בריקוד הבטן הרקדנית אמנם מכוסה בשכבות של ביגוד, אך הם מונחים עליה באופן שמסרס את המסורת אך בלי להתנגד אליה.
הלבוש שמכסה כאן אך חושף שם, שמאפשר לפרטי הלבוש לצוף באוויר בזמן הריקוד ולאפשר הצצה לגופה של הרקדנית מבלי לחשוף אותו באמת יכול לשלהב את היצרים. ואמנם ריקוד הבטן נחשב בעיני רבים כריקוד חושני וארוטי, ואין ספק כי אלמנטים אלה קיימים בריקוד הבטן, אך זה לא כל הסיפור.
אלמנטים דתיים רבים מוכלים בריקוד הבטן המשלב גם התייחסות לטקסטים של מחזורי תפילות יחד עם תנועות המחקות תופעות טבע כגון: רוח, אש, ים סופה וכדומה ותנועות של בעלי חיים שבטבע.
שילוב מיוחד זה של יצרים מיניים עם מרכיבים דתיים בזיקה לטבע מאפיינים את הריקוד המזרחי – ריקוד הבטן ומביאים לידי ביטוי חלק ניכר מהתרבות המזרחית / ערבית המביאה זאת לידי ביטוי גם באומנויות אחרות כמו הארכיטקטורה המזרחית, הקליגרפיה הערבית וכדומה. בכל אלה נשמרים האלמנטים הייצריים במסגרת דתית והתבוננות החוצה לטבעי.
ריקוד הבטן הפך כבר לחלק מן התרבות הישראלית ההולכת ומתהווה עם כל עדה וכל עלייה שמגיעה לארץ. ריקוד הבטן אינו עוד התרפקות על העבר אלא מעצב תרבות עכשווי ומודרני.
לימודי ריקוד בטן בסהרה סיטי – בית הספר המוביל בארץ לריקודי בטן יאפשר ללומדים להיחשף לא רק לצעדי הריקוד ולתנועות הגוף הנדרשות, אלא לתרבות שלמה החבוייה בתוכו.